Onboarding

Een warm bad? Een zachte landing?

Een warm bad/welkom, een lekkere landing, etc.etc.. De containerbegrippen die iedereen kent, maar waarin wij weinig waarde voelen en actie zien. Jeuk krijgen wij hiervan. Wij houden het graag bij de cijfers en de praktijk!

In ons e-book kan je alles lezen over de cijfers rondom Onboarding. In deze blog ga ik jullie meenemen in onze praktijk. Wat zien wij nou gebeuren op het gebied van Onboarding? Waar lopen wij tegenaan? Waarom hebben wij (dus) een hele Toolkit rondom dit topic gebouwd? Pak maar even een bak koffie en lees lekker verder..

Onboarding

Frustratie #1

Afvinklijstjes, checklisten, clickable PDF’s met visuele superkrachten, 100 e-learning modules over de organogrammen en ketens waar je in terecht komt als nieuwe medewerker.. Dit is de praktijk. En heel eerlijk; dit verdient geen applaus toch? Want een vinkje zegt niets over de bekwaamheid van een medewerker. Een checklist zegt niets over de interesse, de motivatie en de voortgang van een nieuwe medewerker. Een clickable PDF zegt niets over hoe welkom iemand zich voelt binnen de organisatie. Uitkomsten van 100 modules zegt niets over het gevoel, de relatie, de eigen regie en de proactieve houding van een nieuwe medewerker. En dan zeg ik maar even helemaal niets over een organogram… Het zegt allemaal eigenlijk niets, toch? Behalve veel over een organisatie (en dat is niet positief bedoelt) en wellicht dat die nieuwe medewerker doet wat er, deels, van hem wordt gevraagd.

Kanttekening: e-learnings en afvinklijsten kunnen enorm helpend zijn en ondersteunen mits het op de juiste manier ingezet wordt en dat is als middel om een nieuwe medewerker op een uniforme manier welkom te heten en daarmee aandacht te houden en tijd te hebben voor de opbouw van de relatie en betrokkenheid.

Frustratie #2

Papieren tijgers. Als er dan al wat is aan onboarding, is het vaak een papieren tijger. Of oke, een glaasje bubbels of kennismaking met collega’s.

Och man, zo vaak; hele boekwerken aan onboarding en processen uitgeschreven! Soms echt hele toffe Onboarding programma’s uitgewerkt. Op papier. Uren werk verschaft, meerdere Fte, meerdere dagen, veel energie (en goede moed he!). We vragen aan een handje vol medewerkers; wat vind jij van de onboarding? Onboarding? Wat? Hebben we die? Die doelgroep weer he.. 😉 Conclusie? Ook zij willen meer!

Maar dit is er ook!

Wat we ook vaak zien is dat mensen zo graag anders willen. ‘Wij willen een strakke onboarding. Niet voor 1 week inwerken, maar wij willen dat ons DNA voelbaar is voor nieuwe medewerkers. Dat zij een match zijn met ons en andersom. Dat wij hen helpen om ons te leren kennen, wij hen, het vak, zijn/haarfunctie en zo ervoor te zorgen dat ze sneller productief zijn, langer bij ons blijven en gelukkiger zijn in hun werk’. Kijk. Dat is al lekker als we deze gesprekken voeren! Maar hoe doe je dat dan?

Onze Onboarding toolkit

Herkenbare situaties en brand bij jou die laatste vraag ook? Klik hier voor ons e-book en als die je net zo aanspreekt als deze blog, neem dan contact met ons op voor onze Onboarding Toolkit! Met deze toolkit heb jij binnen 3 maanden een strakke, efficiënte en effectieve onboarding opgezet binnen jouw organisatie.