IIM – Servicebeurt

Bij een model hoort – in onze ogen – ook service verlenen.

Zorgen dat het model goed werkt, dat het past, dat het model een middel is om het doel te bereiken.
Onze service is het borgen van kwaliteit, samen zorgdragen voor de transfer en het effect van leren – op de lange termijn!

Het gaat ons, zoals je hebt gelezen, over leren met impact. Ons vakgebied optimaal inrichten en tot bloei laten komen. Ver weg blijven van de “5 daagse trainingen” op mooie locatie en dichtbij de kern blijven. Leren met impact en resultaat en ons vakgebied serieus nemen!

Zoals je hebt gelezen; ons Improversity Impact Model, geeft je richtlijnen en ondersteuning om tot die kern te komen, actie te ondernemen om de kern aan te passen en om op lange termijn je L&D machine juist in te richten. Het is dus niet alleen het “wat”, maar ook het “hoe” en het “plan” ernaartoe. Kernachtig te werk gaan, waar wij voor staan!

 

IIM – Servicebeurt

Totaalpakket

Het model is een totaalpakket. Hierbij hoort ook de repairkit. Het roestvrij en recht maken van je spaken, zodat je weer de meters gaat maken die nodig zijn. Natuurlijk ook een servicebeurt. Je wiel heeft met moment toch weer even wat extra aandacht en liefde nodig!

We zien dat dit met regelmaat wordt overgeslagen en ondersneeuwd. Door de orde van de dag, wisselende prioriteiten, volle agenda en ‘activiteiteinkalender’. Hierdoor gaan we snel door naar onze activiteit met korte evaluatie (die overigens een 8 kreeg, goed hé?). Hierbij valt de transfer vaak van de kar. Terwijl daar je kracht zit. Daar zit de meerwaarde van je leeractiviteit. Voor de organisatie, voor de medewerkers en voor jou!

Als je mag kiezen? Kies je dan voor A) Je medewerkers hebben het nog met regelmaat over de training, omdat de trainer echt een toffe was en er blijven bij de koffieapparaat anekdotes komen. Er heerst veel plezier! Of kies je voor B) na verloop van tijd zie je dat er een verandering is in gedrag. De medewerkers spreken elkaar wat meer aan op het verloop van het proces en er worden minder fouten gemaakt. Over de training wordt weinig tot amper gesproken.

Tuurlijk wil je B! Je wil dat het gesprek bij het koffiezetapparaat gaat over wat er op de werkvloer gebeurt en wat het team daarin kan doen. Dat het gaat over ‘maken we de juiste stappen samen’? ‘Is ons probleem op de werkvloer echt opgelost?’. We moeten ons ego als L&D’ers opzij zetten om de leuke leeractiviteit te willen aanbieden. Wij zijn geen leuk vak, we zijn een serieus vak. Leren is – zoals al eerder benoemd – niet lineair. Het gaat op en af, het gaat gepaard met frustratie, weerstand en onzekerheid. Natuurlijk is het heerlijk om hier ook luchtigheid en plezier in te brengen, dat helpt enorm. Maar echt leren, vind plaats in al deze emoties en niet alleen in het plezier.

Van belang dus, die servicebeurt!

Weken, maanden later. Je wiel hoeft geen sporen te laten zien van roest of buigingen. Het hoeft niet te piepen of te kraken. Toch komen we terug. We gaan samen kijken naar de medewerkers. We gaan in gesprek, observeren, kijken naar de data en eerder gedane evaluaties. Zo komen we tot of het leereffect heeft plaatsgevonden en kijken wat er eventueel nog kan, om het resultaat nog te verbeteren of verhogen.

 

Om Oprah te "quoten": You use IIM, and you use IIM, everybody uses IIM!

Je merkt het al. Wij zijn enthousiast over IIM. Sterker nog; wij geloven er in. Wij geloven dat als je dit model als leidraad gebruikt en daardoor bepaalde aanpassingen maakt in je organisatie, leeractiviteit en communicatie je echt met een stevig leereffect komt. Wat blijvend is. Zodat je weer het volgende probleem aan kan pakken 😉.

Ben je nu benieuwd naar of jouw organisatie behoefte heeft aan een doorlichting van de spaken? Wij bieden onze Improvescan aan. Interesse of meer informatie*. Je weet ons te vinden!

*Een kop koffie samen drinken is altijd een goed idee, maar we kunnen ons voorstellen dat je van onze blogs ook blij wordt. Als je er geen genoeg van kan krijgen, lees onze blogs dan hier (en pak er zelf een bakkie bij!).